2C Bestemmingsplannen/Omgevingsplannen
Bedragen * € 1.000 | Begroot | Begroot na wijziging | Rekening | Afwijking |
---|---|---|---|---|
Lasten | 413 | 413 | 280 | 132 |
Baten | 21 | 21 | 62 | 41 |
Saldo van baten en lasten | -392 | -392 | -218 | 173 |
Mutatie reserve | 0 | 0 | -100 | -100 |
Gerealiseerd resultaat | -392 | -392 | -318 | 73 |
Tabel afwijkingen
Omschrijving | Bedrag |
---|---|
Omgevingswet | 100 |
Bestemmingsplannen | 51 |
Intaketafel | 24 |
Overig | -2 |
Subtotaal | 173 |
Mutatie reserve projecten (omgevingswet) | -100 |
Totaal na mutatie reserve | 73 |
Toelichting afwijkingen
Omgevingswet
Keer op keer is de introductie van de omgevingswet uitgesteld. Betekende in de praktijk ook dat werkzaamheden die lokaal uitgevoerd moesten worden nog niet volledig voltooid konden worden, hangende de besluitvorming rondom de definitieve invoering.
Nu staat de (definitieve) introductie op 1 januari 2024. Dit houdt in dat ook in 2023 de laatste werkzaamheden moeten plaatsvinden voor de overgang naar deze nieuwe wet. Deze werkzaamheden vragen inspanning van zowel de zittende organisatie, maar ook externe expertise. Daarnaast wordt in 2023 gestart met het opstellen van het Omgevingsplan. De bestaande bestemmingsplannen worden omgezet naar het Omgevingsplan, een zeer omvangrijke klus.
Daarvoor zijn deze financiële middelen, eerder gereserveerd voor de introductie van de omgevingswet, nodig. Voordeel wordt in de reserve projecten gestort (zie ook product 2A)
Bestemmingsplannen
In verband met de verwachte invoering van de Omgevingswet zijn er meer bestemmingsplanwijzigingen door particuliere geweest dan voorzien. Hierdoor zijn de legesinkomsten € 24.000 hoger.
Daarnaast zijn door de verwachte invoering van de Omgevingswet de reguliere uitgaven voor bestemmingsplannen € 27.000 minder dan begroot.
Nu het lijkt dat de Omgevingswet per 1 januari 2024 daadwerkelijk in zal gaan moet nog worden bezien of het gaat lukken om bestemmingsplan Buitengebied in procedure te brengen.
Intaketafel
Met het geld dat we binnenkrijgen voor de intaketafel huren we de externe stedenbouwkundige in. Hij adviseert op plannen die in de intaketafel behandeld worden. Daarnaast dekt het de kosten van de adviseurs van de ODRA die onder meer op milieu toetsen. Ook de kosten van de onze eigen mensen worden hierdoor gedekt; niet alleen de advisering, maar ook de voorgesprekken die we met initiatiefnemers hebben en de terugkoppeling naderhand om plannen op zo goed mogelijke wijze te begeleiden.