Artikel 53 van het Besluit Begroting en Verantwoording verplicht gemeenten om in de toelichting op de balans inzicht te geven in de financiële verplichtingen waaraan de gemeente is verbonden, voor zover:
- die verplichtingen financiële consequenties hebben voor toekomstige jaren en
- deze verplichtingen niet zijn opgenomen in een balanspost.
Voorbeelden daarvan zijn langlopende huurcontracten en leasecontracten.
Het is niet de bedoeling dat in de toelichting een lange lijst van meerjarig aangegane verplichtingen wordt opgenomen. Het gaat alleen om verplichtingen die politiek-bestuurlijk en financieel gezien van belang zijn.
De Commissie BBV doet de stellige uitspraak om meerjarige inkoopcontracten, die zouden moeten voldoen aan Europese regels, in de toelichting op de jaarrekening bij de ‘niet in de balans opgenomen verplichtingen’ op te nemen voor het volle bedrag waarover het contract is afgesloten. De accountant betrekt de rechtmatigheid van de contractverlening bij de oordeelsvorming over het jaar dat het contract is afgesloten. Een eventuele onrechtmatigheid werkt dan niet door in de controleverklaring gedurende de rest van de looptijd van het contract.
Naam | Contract | Start-datum | Eind-datum | Expiratie-datum | Contract-waarde | Rest-waarde |
---|---|---|---|---|---|---|
Hezelburcht Consultancy | Raam-overeenkomst subsidie-vervingsdiensten tussen IGSG5 en Hezelburcht | 1-1-2021 | 31-12-2022 | 31-12-2024 | - | Op uurbasis |
Driessen | Flexibele arbeidskrachten payroll | 1-1-2021 | 31-12-2023 | 31-12-2025 | - | Op uurbasis |
Reijn bv / Haert bv | Flexibele arbeidskrachten payroll | 1-1-2021 | 31-12-2023 | 31-12-2025 | - | Op uurbasis |
Sight landscaping bv | Maaien recreatief grasveld | 1-1-2022 | 31-12-2023 | 31-12-2029 | 1.924.257 | 1.608.061 |
St huis van renkum | Algemene voorzieningen Welzijn - Renkum voor Elkaar | 1-5-2016 | Onbe-paalde tijd | 661.292 (o.b.v. 4 jaar) | 2.263.620 | |
Stimenz | Algemene voorzieningen Welzijn - Renkum voor Elkaar | 1-5-2016 | Onbe-paalde tijd | 1.248.872 | 2.778.941 | |
Kersten Hulpmiddelen | Wmo Hulpmiddelen | 1-7-2020 | 30-6-2026 | 30-6-2028 | 2.045.000 | open einde regeling |
Div. zorgaanbieders WMO en jeugd | Interactief Aankoopsysteem Sociaal Domein Regio Centraal Gelderland | 1-7-2020 | 30-6-2024 | open einde regeling | open einde regeling | |
De groene stroomfabr | Elektriciteit | 1-1-2018 | 1-1-2038 | 7.683.667 | 5.158.335 | |
Accountant Astrium | Overeenkomst accountants-diensten | 1-12-2019 | 30-11-2023 | 259.920 | 66.223 | |
Zorg Lokaal | Uitvoering administratie Wmo en jeugdwet | 1-1-2022 | 31-12-2023 | 31-12-2024 | 235.880 | 323.217 |
Teeuwissen Rioolrein | Reinigen en inspecteren riolen | 1-6-2020 | 1-6-2022 | 1-6-2024 | 547,844,47 | 565.477 |
st beheer gem gelden | Overeenkomst ten behoeve van de ICT Prestatie– Uitvoering en Dienstverlening Gelrepas | 1-1-2021 | 31-12-2023 | 31-12-2026 | open einde regeling | open einde regeling |
Headfirst bv | Inhuur personeel | 1-4-2021 | 1-10-2023 | 2-10-2025 | Op uurbasis | Op uurbasis |
Eigen bijdrage op grond van de Wmo
Een aanvrager van een voorziening op grond van de WMO (zoals hulp in de huishouding, begeleiding, hulp- en vervoersmiddelen of beschermd wonen) is op grond van de Wmo een bijdrage verschuldigd. De wetgever heeft bepaald dat de berekening, oplegging en incasso van deze eigen bijdrage wordt uitgevoerd door het CAK. De informatie van het CAK (om privacyredenen beperkt) is ontoereikend om als gemeente de juistheid op persoonsniveau en volledigheid van de eigen bijdragen als geheel te kunnen vaststellen.
Door de systematiek te kiezen van het vaststellen van de eigen bijdragen door het CAK, heeft de wetgever in feite bepaald, dat de verantwoordelijkheid voor de juistheid en volledigheid van de eigen bijdragen op grond van de Wmo geen gemeentelijke verantwoordelijkheid is. Dit betekent dat door de gemeenten geen zekerheden omtrent omvang en hoogte van de eigen bijdragen kunnen worden verkregen.