Doel
We verschaffen toegang tot onderwijs zodat iedereen zijn kennis en talent kan ontwikkelen en bevorderen om op die manier bij te dragen aan de samenleving. |
---|
Voortgang
Op gebied van onderwijs stond in 2022 met name het nieuwkomersonderwijs centraal. Zo begon begin 2022 de oorlog in Oekraïne, waarna er ook Oekraïense mensen naar de gemeente Renkum vluchtten en hier opgevangen werden. Voor de Oekraïense kinderen was uiteraard ook onderwijs nodig, zodat ook zij hun kennis en talent kunnen ontwikkelen. Daarom heeft basisschool de Atlas in samenwerking met de gemeente Renkum een "Oekraïneschool" opgezet. Daarnaast hadden we op gebied van onderwijs ook te maken met kinderen die worden opgevangen in het AZC Oosterbeek. Omdat zij amper de Nederlandse taal beheersten gingen zij eerst naar het Mozaïek in Arnhem maar toen ook het Mozaïek in Arnhem volstroomde heeft de Bernulphusschool zich er eind 2022 samen met ons voor ingezet om een taalklas op te zetten, die in januari 2023 van start is gegaan. Kinderen in de middelbare school leeftijd gingen naar de ISK's in Arnhem en Wageningen. Met het verzorgen van het nieuwkomersonderwijs hebben wij ons doel van 2022 bereikt. Daarnaast is in 2022 samen met Renkum voor Elkaar en scholen ingezet op het Nationaal Programma Onderwijs. Binnen dit programma zijn o.a. educatieve naschoolse activiteiten in verschillende dorpen opgezet, is de inzet van schoolmaatschappelijk werk geïntensiveerd en wordt ingezet op het bevorderen van leesplezier. Ook deze activteiten dragen bij aan het ontwikkelen van kennis en talent. In 2022 is er een Regionaal Educatieplan opgesteld voor de Volwasseneducatie. De doelen van dit plan zijn de uitgangspunten voor de invulling van het Taalhuis. Alle stakeholders hebben aangegeven zich hierin te kunnen vinden. |
---|
Activiteiten
Prod. | Activiteit | I | P | F | R |
---|---|---|---|---|---|
1B | Integraal huisvestingsplan | ||||
Toelichting: | |||||
Planning: | |||||
1B | Nationaal Programma Onderwijs | ||||
1B | Opstellen aanpak Taalbevordering |
Beleidsindicatoren en kengetallen
Indicator | Regio | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Doel |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Relatief verzuim (BBV) | Renkum | 5 | 16 | 22 | 24 | nb | |
Relatief verzuim (BBV) | Nederland | 25 | 25 | 20 | 20 | nb | |
Absoluut verzuim (BBV) | Renkum | - | - | 4,4 | 3,8 | nb | |
Absoluut verzuim (BBV) | Nederland | 1,8 | 2,4 | 2,7 | 2,7 | nb | |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) | Renkum | 1,7 | 1 | 1,1 | 1,3 | nb | |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) | Nederland | 1,9 | 2 | 1,7 | 1,9 | nb |
nb = nog niet bekend