Paragrafen

Paragraaf 5 Bedrijfsvoering

In het kader van de Gemeentewet is het verplicht dat alle gemeenten beschikken over een drietal verordeningen genoemd naar de respectievelijke artikelen in de Gemeentewet, te weten:

  • art. 212: de financiële verordening (jan. 2021);
  • art. 213: de controleverordening (jan. 2021);
  • art. 213a: de verordening over doelmatigheids- en doeltreffendheidonderzoeken (jan. 2021).

Met deze verordeningen formuleert uw raad belangrijke kaders om de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het geformuleerde beleid en gemeentelijke processen te waarborgen. In januari 2021 zijn de herziene verordeningen door uw raad vastgesteld.

Verordening doelmatigheids- en doeltreffendheidonderzoeken (audits)
Het doel van de auditonderzoeken (en aanvullende auditactiviteiten) is om een bijdrage te leveren aan de verbetering van de gemeentelijke processen en van de afstemming tussen beleid en uitvoering. De auditcyclus van de gemeente Renkum is ingericht op basis van de kwaliteitscirkel van Deming (Plan-Do-Check-Act). Hiermee ontstaat een cyclisch proces van leren en verbeteren.

Conform de verordening “Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid Gemeente Renkum”, informeren we u in deze paragraaf over de uitvoering van het auditplan 2022. Vervolgens vindt u de verantwoording van de proceseigenaren over de daar uitvloeiende verbeterplannen. In de verbeterplannen geven de proceseigenaren aan welke concrete actie zij ondernomen hebben om de aanbevelingen n.a.v. de uitgevoerde audits op te volgen.

Onderzoeksplan interne audits 2022, stand van zaken ultimo 2022

Audit-activiteiten

Beknopte beschrijving

Status

Audit “AV-HO”

Interne audit naar de algemene voorziening voor huishoudelijke ondersteuning. Sinds juli 2020 valt de huishoudelijke ondersteuning onder de algemene voorzieningen Wmo en wordt door de aanbieders uitgevoerd op basis van enkele criteria. In de audit wordt onderzocht welke taken betrokkenen hebben, in hoeverre de vastgestelde criteria ook toegepast worden door de aanbieders en tot welke resultaten de nieuwe aanpak heeft geleid.

Het auditteam heeft het onderzoek uitgevoerd conform het plan van aanpak.  N.a.v. het definitieve rapport hebben de proceseigenaren een verbeterplan opgesteld. Beide documenten zijn vastgesteld door het college in december 2022 en aan de raad aangeboden ter informatie (in januari 2023).

Procesbewaking nieuwe verbeterplannen:

-Verzuim
-Vastgoedbeheer
-AV-HO

-Het actieplan n.a.v. de audit Grip op verzuim is door het college vastgesteld en in maart 2022 aan de raad verzonden ter informatie.
-Het actieplan n.a.v. de lijncontrole vastgoedbeheer is door het desbetreffende Mt-lid vastgesteld in maart 2022.
-Het verbeterplan AV-HO is door het college vastgesteld in december 2022 en is daarna aan de raad aangeboden ter informatie.

Monitoring verbeterplannen
in uitvoering

De monitoring van de verbeterplannen heeft betrekking op alle verbeterplannen in uitvoering en geldt als sturingsinstrument voor het MT. (Zie volgende paragraaf)

Twee keer per jaar uitgevoerd, bij begroting en jaarrekening. Jaarlijks is een rapportage ter informatie aan de raad aangeboden.

Lijncontrole “Inkopen en aanbestedingen

De lijncontrole heeft betrekking op de processen uit de voorgaande audit. Het doel hiervan is om na te gaan in hoeverre de geplande verbetermaatregelen daadwerkelijk zijn ingevoerd en of er aanleiding is de desbetreffende processen opnieuw onder de loep te nemen.

De voorbereiding is einde 2022 van start gegaan. De lijncontrole wordt mogelijk in februari 2023 afgerond.

Auditplan 2023

Het college stelt het jaarlijkse auditplan vast en verzendt het ter informatie aan raad en rekenkamercommissie.

Het onderzoeksplan is voorbereid in het laatste kwartaal van het jaar en vóór 31 december 2022 vastgesteld door het college en ter informatie aan de raad verzonden

Overzicht verbeterplannen n.a.v. uitgevoerde audits, stand van zaken ultimo 2022

N.a.v. uitgevoerde audits hebben de proceseigenaren verbeterplannen opgesteld. In de verbeterplannen geven de proceseigenaren aan welke concrete actie zij ondernemen om de aanbevelingen n.a.v. de uitgevoerde audits op te volgen. De volgende zijn in uitvoering.

Verbeterplan in uitvoering

Jaartal audit

Status

Proceslandschap

2017

Verbeterplan vastgesteld door college; één verbetermaatregel in uitvoering; twee te starten na meer duidelijkheid over toekomst gemeente.

Regie op verbonden partijen

2020

Verbeterplan vastgesteld door college.Zes maatregelen zijn uitgevoerd; twee zijn in uitvoering, drie zijn doorgeschoven en worden in 2023 opgepakt door de nieuwe strategische adviseur.

Grip op verzuim

2021

Verbeterplan vastgesteld door college. Eerste verantwoording: drie maatregelen uitgevoerd, één in uitvoering, één nog te starten.

Algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning

2022

Verbeterplan vastgesteld door het college in december 2022. De eerste verantwoording over de uitvoering is bij de volgende monitoring aan de orde.

Inhoudelijke stand van zaken van de verbeterplannen in uitvoering door de proceseigenaar

Verbeterplan Proceslandschap

Strekking openstaande
verbetermaatregel

Stand van zaken ultimo 2022

Verwachte datum
realisatie

Benoem een proceseigenaar / procesmanager die verantwoordelijk is voor de actualisatie van het proceslandschap en voor de cyclus procesoptimalisatie

Het project “Procesoptimalisatie” in samenwerking met NCOD loopt door in 2023. Inmiddels zijn een aantal processen opgepakt en verbeterd, waarbij implementatie en borging de kernvraag vormen.
In 2023 wordt gewerkt aan het proces van de P&C cyclus en de Demand&Supply structuur.

Een brede uitrol van Procesoptimalistatie over de hele organisatie, met daarbij een koppeling van proceseigenaren aan processen, wordt niet opgepakt voordat er duidelijkheid is over het toekomstperspectief van de gemeente.

Q3 respectievelijk Q2 2023

2024

Evalueer na een jaar het gebruik en de actualiteit van het proceslandschap

Nog niet aan de orde

Q4 2023

Maak een stappenplan om te komen tot invoering van de cyclus procesoptimalisatie

Na 2023 zal worden gewerkt aan een uitvoeringsplan om het continu verbeteren van processturing te borgen in de organisatie.

2024

Verbeterplan verbonden partijen, deel 1

Strekking openstaande
verbetermaatregel

Stand van zaken ultimo 2022

Verwachte datum
realisatie

Verbeter de beheersstructuur van De Connectie. (Op dit moment loopt een verbeterpad governance van De Connectie in regioverband. Bespreek daarin de huidige knelpunten en vertaal de uitkomsten van het verbetertraject naar de gemeentelijke beheerstructuur.)

Het verbeterpad Governance van De Connectie is nog niet afgerond. Activiteiten die nog lopen zijn:
-een onderzoek naar de governance met betrekking tot ICT /IV ontwikkeling;
-in het OGO en het Bestuur van De Connectie wordt gesproken over hoe invulling te geven aan het acteren van de gemeenten als één opdrachtgever;
-verder loopt nog de inbedding en implementatie van de nieuwe Demand & Supply structuur (mandaat, bekendheid en acceptatie) in de gemeenten en bij De Connectie.

2023

Beschrijf functies en rollen t.a.v. verbonden partijen  

Verbeter de aansluiting van het ambtelijk advies op de bestuurlijke rollen.

Beide acties worden opgepakt in 2023 bij het stroomlijnen van de regievoering op verbonden partijen.

 2023

Zorg voor adequaat strategisch advies over huidige en toekomstige samenwerkingsverbanden.

De strategisch adviseur verbonden partijen neemt deze rol al in toenemende mate op zich. Wat betreft de sturing via dashboards, is het voornemen om bij het aanbieden van de begrotingsstukken van de verbonden partijen aan de raad een overzicht toe te voegen van de staat van de verbonden partij aan de hand van een aantal KPI’s. Dit wordt meegenomen bij het stroomlijnen van de regievoering op verbonden partijen

2023

Verbeterplan Verbonden Partijen, deel 2

Strekking openstaande verbetermaatregel

Stand van zaken ultimo 2022

Verwachte datum
realisatie

Beschrijf de rol van regievoerder, inclusief taken, competenties en benodigde formatie.
Maak afspraken met de regievoerder over de uitvoering van de taken.

Wordt opgepakt in 2023.

Daarna worden taken opgenomen in IWP-formats.

2023

Geef aandacht aan de afspraken over de informatievoorziening en bespreek de monitoring in het kader van de IWP-cyclus.
Maak afspraken met de verbonden partij over het leveren van rapportages of het inrichten en bijhouden van een dashboard. Voer een jaarlijkse evaluatie met de verbonden partij in.

Koppelen aan het overzicht dat wordt toegevoegd bij de begrotingsstukken van de verbonden partijen met daarin de staat van de verbonden partij aan de hand van een aantal KPI’s.

2023

Continu

Stel een overdrachtsdocument en werkinstructies op, zeker bij vervanging van medewerkers.

Wordt opgepakt bij punt 1. Bij voorkeur een algemeen deel onder leiding van de strategisch adviseur en een specifiek deel per verbonden partij onder verantwoordelijkheid van de betreffende regievoerder.

2023

Grip op verzuim

Strekking openstaande verbetermaatregel

Stand van zaken ultimo 2022

Verwachte datum
realisatie

Implementeer brochure en handleiding verzuim. Verzuimacties en gewenst gedrag worden:

  1. Vastgelegd
  2. Bekend gemaakt
  3. Gefaciliteerd (training, tijd, budget)
  4. Ingezet door betrokkenen in de praktijk.

Verzuim op papier
1 Vastleggen is gereed
2 Bekendmaken: via intranet (gereed) en workshops, in samenwerking met nieuwe arbodienst.

Verzuim in praktijk

3 Faciliteren (training): de verzuimcoach gaat samen met P&O een vertaling maken van verzuim op papier naar verzuim in de praktijk. We gaan starten met het ontwikkelen en verzorgen van verzuimworkshops in 2023. Leidinggevenden worden meegenomen door de stappen van de Wet Poortwachter en ze gaan oefenen met verzuimcasussen om de fijne kneepjes van het vak te leren, passend bij het eigen regie model.
In Q4 worden er periodiek verzuim intervisies georganiseerd om de verzuimworkshops van het tweede kwartaal te bestendigen. Borgen: door middel van de IWP-gesprekken (het stellen van vragen hierover) en het voorstel om de voortgang regelmatig in MT te bespreken met verzuimcoach.

4 Daarnaast zal de verzuimaanpak periodiek geëvalueerd worden met belanghebbenden (MT, Arbodienst en OR) en indien nodig aangepast worden. Deze intervisies en evaluaties vormen ook weer input voor nieuwe verzuimworkshops.

Workshops Q2 2023

Q2 2023

Structureel

Q4

Q4

Monitor implementatie en evalueer verzuimbeleid

Evaluatie van verzuimbeleid (w.o. verbeterplannen uit het RI&E en het Medewerkersonderzoek) wordt jaarlijks ingepland met OR en MT+

Einde 2023/ begin 2024

Deze pagina is gebouwd op 07/26/2023 13:53:42 met de export van 07/26/2023 13:48:12