Doel
Onze ambitie is dat we samen met inwoners, ondernemers en organisaties werken aan een Renkumse samenleving waarin iedereen optimaal kan samenleven. Dit doen we door aan te sluiten bij de verwachtingen, ontwikkelingen en vraagstukken in onze gemeente. Dat vraagt van de organisatie om continu alert te zijn op ontwikkelingen en te toetsen of de manier waarop wij onze doelen willen bereiken nog passend en meest effectief is. Deze strategie leidt tot een optimale inzet van middelen, het bereiken van organisatiedoelen en het borgen van de zelfstandigheid van de organisatie. Maar dit vraagt ook om het maken van keuzes en aanpassingsvermogen van de organisatie. Deze werkwijze moet ons DNA worden waarbij gehandeld wordt vanuit mogelijkheden en passende oplossingen, we de kracht van de samenleving optimaal weten te benutten en zorgen dat zaken worden gerealiseerd zonder dit over te nemen. |
---|
Voortgang
We ontwikkelen de organisatie verder in het helder benoemen van het eigenaarschap van processen, waarin we onze verantwoordelijkheden voor de uitvoering van rollen en taken aan medewerkers koppelen. Een belangrijk proces is de gemeentelijke budgetcyclus, waarin de integrale lijnverantwoordelijkheden en de ondersteunende rollen en taken samenkomen in het opstellen van de begroting, de jaarrekening en de tussenliggende producten van de budgetcyclus. Met het scherp benoemen van taken, rollen, verantwoordelijkheden en bevoegdheden in de bedrijfsvoeringsprocessen en het instellen van vakgroepen borgen we nog beter een optimale inzet van middelen en een efficiënt proces. We faciliteren onze medewerkers door de mandaatregeling zodanig aan te passen dat zij hun verantwoordelijkheden waar kunnen maken, onnodige processtappen te elimineren en besluitvorming zo laag mogelijk als verantwoord in de organisatie te beleggen. Hiermee worden tevens doorlooptijden verkort. We ondersteunen onze medewerkers hierbij middels een trainingsprogramma voor organisatie ontwikkeling, waarin onze waarden centraal staan. Het project werkt aan het verbeteren van de regionale samenwerking tussen de drie gemeenten en De Connectie en het realiseren van gemeenschappelijke afspraken om een meer effectieve en geharmoniseerde inzet van middelen te bevorderen. |
---|
Activiteiten
Prod. | Activiteit | I | P | F | R |
---|---|---|---|---|---|
3C | Doorontwikkeling organisatie & bedrijfsvoering | ||||
3C | Implementatie Wet digitale toegankelijkheid | ||||
3C | Goed werkgeverschap inclusief flexibele werkconcepten | ||||
Toelichting: | |||||
Training medewerkers op de organisatiewaarden: | |||||
3C | Implementatie Wet elektronische publicaties | ||||
Toelichting: | |||||
Het project is met enige vertraging en extra externe kosten voor projectleiding opgeleverd aan de organisatie. Per 1 sep is een nieuwe medewerker gestart die o.a. de coördinatie en uitvoering van publicaties van beleidsregels en verordeningen behartigt. | |||||
3C | Implementatie Wet open overheid (Woo) | ||||
Toelichting: | |||||
In 2022 is een impactanalyse van de wet WOO voor de organisatie opgesteld. Deze wet stelt eisen aan de inrichting van de informatiehuishouding en transparantie van de informatievoorziening aan inwoners. |
Beleidsindicatoren en kengetallen
Personeel en organisatie
HRM | 2022 | Doel |
---|---|---|
Ziekteverzuim | 8,2% | 7,4% |
Medewerkersonderzoek | Doel | |
Werkplezier | 7,1 | |
Bevlogenheid | 7,5 | |
Werkgeverschap | 6,8 | |
Werkdruk | 6,0 | |
Informatievoorziening & communicatie | 6,0 | |
Loopbaanontwikkeling | 6,2 |
NB: in het 2023 wordt een medewerkersonderzoek gehouden, op basis daarvan komen nieuwe cijfers beschikbaar.