Het BBV gaat uit van een resultaat vóór en een resultaat ná bestemming. Het resultaat vóór bestemming geeft het saldo aan van de baten en lasten. Vervolgens wordt het resultaat bestemd in de zin van toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. Daarna volgt het resultaat ná bestemming.
Bij de resultaatbestemming wordt onderscheid gemaakt tussen resultaatbestemming in de zin van de reeds geplande mutaties in reserves en de “echte” resultaatbestemming die ter besluitvorming wordt voorgelegd. Dit laatste wordt het voorstel tot resultaatbesteding genoemd.
De Jaarstukken 2022 sluiten met een voordelig saldo van € 4.622.000. Dit saldo bestaat uit een nadelig saldo van € 807.000 binnen de grondexploitatie en een voordeel van € 5.429.000 binnen de gemeentelijke exploitatie. In de jaarstukken vindt u een toelichting op het resultaat. De afwijking t.o.v. de begroting bedraagt ca. 2,6%.
Vaststelling van deze jaarstukken betekent dat de raad het college decharge verleent voor het in de jaarrekening verantwoorde financieel beheer.
Resumé
Op grond van het voorgaande, wordt het rekeningresultaat 2022 als volgt besteed:
Resultaatbestemming en –besteding jaarrekening | |
---|---|
Saldo van lasten en baten | 3.094 |
Mutaties reserves | 1.528 |
Resultaat na bestemming | 4.622 |
Resultaatbesteding | |
Overloopposten: | |
1J Kindertoeslagenaffaire | -37 |
2O Bijdrage bewonersinitiatief speeltoestel | -10 |
3F Traject bestuurscultuur | -18 |
Decembercirculaire 2022 | -832 |
Subtotaal resultaatbesteding | -897 |
Resultaat na besteding | 3.725 |
Voorstellen resultaatbestemming | |
Er zijn geen voorstellen voor resultaatbestemming | 0 |
Resultaat na resultaatbestemming | 3.725 |
Het resultaat na resultaatbestemming wordt in de Vrije algemene reserve gestort *) | 3.725 |
*) Bij de raadsbehandeling van de Begroting 2022 is een amendement aangenomen met de volgende strekking: een (uitgaande van de Najaarsnota) mogelijk overschot op de jaarrekening van 2021 en 2022 voor 50% te gebruiken voor lastenverlichting in 2022 en 2023 en voor 50% voor het aanvullen van de reserves.
Dit amendement treedt in werking op het moment dat de vrije algemene reserve op het door de raad vastgestelde minimumniveau zit van € 4 miljoen. Dat is op dit moment het geval.
In de Najaarsnota 2022 gingen we nog uit van een verwacht positief resultaat van € 2.072.000. 50% hiervan, ad. € 1.036.000, is ingezet voor lastenverlichting in 2023. Dit bedrag wordt in 2023 uit de Vrije algemene reserve onttrokken.
Het resultaat 2022 ad. € 3.725.000 wordt toegevoegd aan de Vrije algemene reserve.
Voorstellen resultaatbesteding:
Overloopposten: om te voorkomen dat incidentele voorstellen niet meer uitgevoerd kunnen worden in het volgend begrotingsjaar, terwijl uitvoering nog wel wenselijk is, worden deze budgetten via de resultaatbesteding als “overlooppost” meegenomen naar het volgende jaar. Het betreft de volgende overloopposten:
1JF Kindertoeslagenaffaire
Van het Rijk hebben wij gelden ontvangen ter dekking van de uitvoeringskosten in het kader van de Kindertoeslagenaffaire. Om ondersteuning in 2023 te waarborgen willen wij het overgebleven bedrag uit 2022 overhevelen naar 2023.
2O Bijdrage bewonersinitiatief speeltoestel
Vanuit een bewonersinitiatief is een bijdrage toegezegd voor een speeltoestel.
3F Traject bestuurscultuur
Voor het traject bestuurscultuur heeft de raad een budget beschikbaar gesteld van € 20.000. In 2022 is geen aanspraak gemaakt op dit budget.
Voorgesteld wordt om € 18.000 via een resultaatbestemming over te hevelen naar 2023.
Taakmutaties decembercirculaire 2022
In de decembercirculaire is extra geld ontvangen voor taakmutaties en voor inburgering. Totaal is dit € 832.000. Deze middelen zijn echter niet meer besteed in 2022. We stellen voor deze middelen beschikbaar te houden, zodat we deze in 2023 in kunnen zetten voor genoemde taken.
Het betreft de volgende mutaties:
| € 649.000 |
---|---|
| € 46.000 |
| € 13.000 |
| € 45.000 |
| € 36.000 |
| € 15.000 |
| € 28.000 |
| € 832.000 |
Energietoeslag
Het kabinet heeft besloten om in 2023 nogmaals € 1.300 uit te keren aan mensen die leven van 120% van het sociaal minimum of minder. Hiervoor ontvangen gemeenten in 2022 € 500 miljoen, zodat gemeenten de mogelijkheid hebben om hiervan al € 500 uit te keren.
Bijzondere bijstand
Naar aanleiding van de Kamerbrief Aanvullende maatregelen energierekening van 20 september jl. ontvangen gemeenten in 2022 € 35 miljoen om zowel via vroegsignalering als via de bijzondere bijstand gerichte hulp aan te bieden.
Breed offensief
Het wetsontwerp Breed offensief beoogt processen te stroomlijnen en te harmoniseren om meer mensen met een arbeidsbeperking aan het werk te krijgen. Dit wetsontwerp is 5 juli 2022 aangenomen door de Tweede Kamer. Op basis van die bestuurlijke afspraken ontvangen gemeenten in 2022 € 9,1 miljoen via de algemene uitkering voor de implementatie van de onderdelen van Breed offensief die wetswijzigingen vereisen.
Compensatieregeling voogdij 18+
Ten behoeve van de compensatieregeling voogdij 18+ wordt jaarlijks € 30 miljoen gereserveerd binnen de integratie-uitkering voogdij 18+. Nadat het daadwerkelijk benodigde bedrag voor de compensatieregeling bekend is, wordt het saldo (positief of negatief) verrekend met de algemene uitkering. De inventarisatie van de compensatieregeling voor 2022 kon niet tijdig worden afgerond Daarom valt het gehele gereserveerde budget voor 2022 van € 30 miljoen vrij ten gunste van de algemene uitkering. In de meicirculaire 2023 zal de verrekening van de bedragen voor de compensatieregeling 2022 met de algemene uitkering alsnog plaatsvinden.
Continuïteit van zorg (covid-19)
De VNG en het Rijk hebben afgesproken dat meerkosten binnen het sociaal domein (Jeugdwet en Wmo 2015) als gevolg van de coronapandemie in 2022 door het Rijk worden gecompenseerd. Op basis van onderzoek is de totale hoogte van de compensatie met betrekking tot de Jeugdwet en Wmo 2015 vastgesteld op € 54,8 miljoen. Van dit bedrag wordt € 8,2 miljoen toegevoegd aan het cluster Jeugd en € 10,9 miljoen aan het cluster Maatschappelijke ondersteuning. Het resterende bedrag van € 35,7 miljoen wordt verdeeld over de DU Maatschappelijke opvang en de IU Beschermd wonen.
Gezond in de stad
In het kader van het actieprogramma Kansrijke Start van 12 september 2018 zijn de afgelopen jaren via diverse circulaires middelen aan het gemeentefonds toegevoegd om een lokale coalitie te vormen, versterken en behouden rondom de eerste 1.000 dagen van kinderen, opdat gemeenten erkende interventies rondom een Kansrijke Start kunnen inzetten. In het coalitieakkoord is aangegeven dat Kansrijke Start in alle gemeenten van Nederland wordt ingezet. Daartoe zijn structureel middelen beschikbaar.
Versterken sociale basis
Vanuit het programma Wonen, Ondersteuning en Zorg voor Ouderen werkt het ministerie van VWS aan een samenleving waar (toekomstige) ouderen waardig oud kunnen worden. Belangrijk hierbij is dat ouderen een beroep kunnen doen op een sterke sociale basis. Hiervoor komt € 11 miljoen beschikbaar.