1. Algemene informatie
Doel | Een belangrijk doel voor de Gemeente Renkum om samen te werken in bedrijfsvoeringsorganisatie De Connectie is dat we door het samenwerken met de gemeenten Arnhem en Rheden onze bestuurskracht vergroten. Door het bundelen van de uitvoeringstaken in De Connectie vermindert onze kwetsbaarheid op bedrijfsvoeringsgebied en vergroot onze ontwikkel cappaciteit op het gebied van Informatievoorziening. Ook vergroot De Connectie de kansen voor medewerkers van de drie gemeenten, omdat wij als samenwerkende organisaties bij de bedrijfsvoeringsfuncties meer doorgroeimogelijkheden hebben. |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling, een bedrijfsvoeringsorganisatie (BVO). |
Datum oprichting | 1 maart 2016 |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | Gemeenten Arnhem, Renkum en Rheden. |
Belang Renkum |
|
Vertegenwoordiging Renkum | Wethouder Marinka Mulder vertegenwoordigt Renkum in het bestuur van De Connectie. |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
De Connectie voert voor ons de uitvoeringstaken behorende bij ICT, inkoop & aanbesteding, facilitaire zaken & frontoffice, documentaire informatievoorziening, personeels- & salarisadministratie, financiële administratie, verzekeringen, belastingen, basisregistraties en secretariaat. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
De belangrijkste voorwaarde voor het financiële succes van De Connectie is het harmoniseren van processen, het standaardiseren van de werkwijze en verregaande digitalisering. Eind 2022 is er een onderzoek gestart naar de versterking van de opdrachtgevende rol van de drie gemeenten richting De Connectie op het terrein van de Informatievoorziening en ICT ontwikkeling, deze ontwikkeling is cruciaal voor de verdere harmonisatie van de drie gemeenten op dit terrein. Op de overige terreinen van dienstverlening is in de loop van 2023 binnen de bestaande structuur eveneens versterking van de governance doorgevoerd.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Komend jaar staat in het teken van de (uitvoering van de) heroriëntatie van de drie pijlers governance, groeiambitie en financieel perspectief. Verder acht het bestuur het na vijf jaar De Connectie ook tijd om ‘pas op de plaats te maken’ en de samenwerking te evalueren. Waarbij de kernwoorden van de evaluatie zijn: samenwerking, gezamenlijkheid, aanpak van de governance structuur en het tegen het licht houden van de uitgangspunten: de 5K’s.
Daarnaast wordt een wijziging van de financieringsmethode voorbereid. Die is vanaf de start gebaseerd op inputfinanciering, maar wordt naar verwachting gewijzigd in outputfinanciering. Op die manier betaalt iedere gemeente naar de hoeveelheid werk die wordt afgenomen. Op dit moment wordt dit uitgewerkt en worden de (financiële) consequenties hiervan in beeld gebracht.
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdrage van Renkum | Bijdrage aan Renkum |
---|---|---|---|---|---|
2022 | |||||
2023 | -153.000 | 5.604.000 | 21.000 | 4.817.000 | 0 |
2024 | -9.000 | 5.604.000 | 21.000 | 4.747.000 | 0 |
2025 | 21.000 | 5.640.000 | 21.000 | 4.709.000 | 0 |
2026 | 21.000 | 5.640.000 | 21.000 | 4.708.000 | 0 |
De meerjarencijfers zijn afkomstig uit de Meerjarenbegroting 2023-2026.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Binnen de Connectie vindt periodiek een inventarisatie plaats van de risico’s die zich kunnen voordoen. De Connectie heeft zeer beperkt beschikking over eigen weerstandscapaciteit. Wanneer risico’s zich daadwerkelijk voordoen, worden de gemeenten hiervoor aangesproken. De laatste risico-inventarisatie binnen De Connectie is uitgevoerd voor de Meerjarenbegroting 2023-2026. De geïnventariseerde risico’s tellen op tot een risicoscore van €4.837.500.
Daarnaast werkt De Connectie aan een systeem voor outputsturing en -verrekening. Deze nieuwe bekostigingssystematiek kan een herverdeling van de bijdragen van de drie gemeenten tot gevolg hebben.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
Het afgelopen jaar heeft De Connectie belangrijke stappen gezet ten aanzien van de invulling van het risicomanagement. Zo heeft er een uitgebreide risico-inventarisatie plaatsgevonden. Waar nodig zijn aanvullende beheersmaatregelen genomen. De komende jaren gaat De Connectie verder met het door ontwikkelen van het risicomanagement door te investeren in het risicobewustzijn binnen de organisatie en het cyclisch en systematisch borgen van het risicomanagement.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
We adviseren om de samenwerking te continueren en te versterken binnen de doelstelling. Hoewel de samenwerking met andere gemeenten niet altijd eenvoudig is zijn we doordrongen van de meerwaarde ervan en van de ontwikkelkracht die deze samenwerking al genereert en die het ons mogelijk maakt onze dienstverlening passend te kunnen blijven faciliteren.