1. Algemene informatie
Doel | Regionale samenwerking doelgroepenvervoer, aanvullend op OV |
---|---|
Rechtsvorm | Bedrijfsvoeringsorganisatie (Wgr) |
Datum oprichting | 2015 |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | 18 gemeenten regio Arnhem en Nijmegen |
Belang Renkum | Bij reguliere besluiten vertegenwoordigt iedere gemeente 1 stem. Het belang van Renkum is dan 5%. Er geldt een escape procedure voor bijzondere situaties. In dat geval wordt gestemd op basis van (ongewogen) inwoner aantallen. De zeggenschap van Renkum is dan 4%. |
Vertegenwoordiging Renkum | wethouder Marinka Mulder, bij vervanging wethouder Joa Maouch |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
AVAN verzorgt het vraagafhankelijk vervoer en het routevervoer. In zijn vergadering van 30 januari 2018 heeft het college besloten het leerlingenvervoer nog niet onder te brengen bij AVAN. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
In 2022 zijn er geen beleidsontwikkelingen geweest.
3 Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Er waren geen ontwikkelingen of ombuigingen met significatie financiële relevantie.
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdrage van Renkum | Bijdrage aan Renkum |
---|---|---|---|---|---|
2022 | |||||
2023 | 0 | 0 | 0 | 1.065.096 | 0 |
2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor niet gemeenschappelijke regelingen alleen 2021 invullen.
De hierboven getoonde bedragen zijn inclusief we kosten voor het vervoer zelf die door onze inwoners met indicatie worden gemaakt. De kosten die door de BVO worden gemaakt bedragen hiervan ca 15% t.o.v. het budget bedrag 2020. Het resultaat over 2022 laat nog steeds een incidenteel voordeel zien dat veroorzaakt wordt door het teruglopen van het gebruik van vervoer onder invloed van de Covid-19 crisis.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De regelingen die gebruik maken van het AVAN-systeem zijn open-einde-regelingen (Wmo, Jeugdwetvervoer). Dit betekent, dat de kosten kunnen oplopen, naarmate er meer vervoersvragen komen. De deelnemende gemeenten zijn voor hun inwoners verantwoordelijk voor de dekking van die kosten. Voor de Wmo is het risico van overschrijding op sociaal-recreatief vervoer ingeperkt, omdat we sinds begin 2019 met een kilometerplafond werken. In 2021 is naar de haalbaarheid van aanvullende maatregelen gezocht die substantieel effect hebben. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
zie hiervoor
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking verloopt naar tevredenheid. advies is continueren van de samenwerking.