1. Algemene informatie
Doel | Samenwerking en samenhang binnen het sociaal domein op uitvoerend niveau bereiken op inkoop Wmo2015, JW en Participatie, op onderwijs leerplicht, op werkparticipatie binnen de regio Centraal Gelderland. |
---|---|
Rechtsvorm | Modulaire Gemeenschappelijke Regeling (Wgr) |
Datum oprichting | 2017 |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | Gemeenten Arnhem, Doesburg, Duiven, Lingewaard, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Wageningen, Westervoort en Zevenaar |
Belang Renkum | Op basis van inwonersaantal (Renkum 7%) |
Vertegenwoordiging Renkum | Wethouder Marinka Mulder, bij vervanging wethouder Joa Maouche |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
Gemeente Renkum is aangesloten op 2 van de 4 modulen van de regeling: inkoop en onderwijs. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Voor 2022 waren er geen ontwikkelingen of ombuigingen die een significante financiële relevantie hebben.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
Er zijn geen ontwikkelingen of ombuigingen verwacht die een significante financiële relevantie hebben.
3.2 Financieel overzicht (bedragen x € 1.000)
Jaar | Eigen vermogen* | Vreemd vermogen* | Resultaat** | Bijdrage van Renkum* | Bijdrage aan Renkum |
---|---|---|---|---|---|
2023 | 676 | 2.684 | 0 | 315 | 0 |
2024 | 676 | 2.646 | 0 | 314 | 0 |
2025 | 637 | 2.171 | Niet bekend | 314 aanname | 0 |
2026 | 613 | 2.101 | Niet bekend | 314 aanname | 0 |
*De gemeente Renkum participeert niet in alle modules. De meerjarenbegroting van de MGR is wel inclusief alle modules (inclusief beheer). Die zijn niet apart te berekenen.
**De MGR toont voor 2023 9 nadeel wat wordt onttrokken uit een bestemmingsreserve en in 2024 is er o.b.v. de meerjarenbegroting een resultaat van 0.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
De kosten voor de module inkoop worden gevormd door de uitvoering van de inkoop, onderwijs en een relatief deel van de overhead (naar rato verdeeld over de modulen).Wijzigingen worden via de bestuurscommissies voorgesteld aan het algemeen bestuur en via de begroting doorgevoerd nadat deze zijn voorgelegd voor een zienswijze aan de raden. De vaststelling is op basis van 3/4 stemmen.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De kosten die zijn gemoeid met de MGR betreffen die van de uitvoering van de opdracht. Er zijn geen middelen voor het volume van de inkoop zorg die naar de MGR vloeien. Via het DB, AB en de BC's en op basis van de Wgr heeft het bestuur invloed op uitvoering en begroting.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking is functioneel. De risico's zijn door de wijze waarop de kostenverdeling is georganiseerd op basis van toerekening de kosten aan de modules van deelname laag. De samenwerking is met name van belang in het kader van terugdringen van bureaucratie op het gebied van inkoop SD voor de aanbieders. Op het gebied van onderwijs is de kwetsbaarheid van een leerplichtfunctie opgeheven door deze toe te voegen aan het Regionaal Bureau Leerplicht.
Advies: continueren.