1. Algemene informatie
Doel | Behartiging van de belangen en uitvoering van de hieraan verbonden taken op het gebied van hulpverlening bij ongevallen en rampen, openbare veiligheid en volksgezondheid. |
---|---|
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling (Wgr) |
Datum oprichting | 3 maart 2011 (gewijzigd bij raadsbesluit nr 9) |
Vestigingsplaats | Arnhem |
Deelnemende partijen | gemeenten Arnhem, Barneveld, Doesburg, Duiven, Ede, Lingewaard, Nijkerk, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Scherpenzeel, Wageningen, Westervoort en Zevenaar. |
Belang Renkum | Renkum heeft in het AB één stem, net als de andere deelnemers. Besluiten betreffende de begrotingen en de jaarrekeningen worden genomen op basis van gewogen stemrecht. |
Vertegenwoordiging Renkum | Burgemeester en wethouder Marinka Mulder hebben zitting in |
Wat doet de verbonden partij voor Renkum | |
Veiligheids- en Gezondheidsregio Gelderland-Midden (VGGM) is de wettelijk aangewezen organisatie op het terrein van brandweer, volksgezondheid (GGD) en rampen. VGGM zorgt voor de gecoördineerde uitvoering van werkzaamheden wat betreft het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar, het voorkomen, beperken en bestrijden van gevaar voor mensen en dieren bij ongevallen anders dan bij brand, het beperken en bestrijden van rampen, het organiseren en coördineren van ambulance-hulpverlening, het bevorderen van een goede hulpverlening bij ongevallen en rampen, het bevorderen van de totstandkoming van collectieve preventie (volksgezondheid) en de continuïteit daarvan, de afstemming tussen preventieve en curatieve gezondheidszorg, de uitvoering van collectieve preventie betreffende infectieziekten en ter zake van de gezondheidsrisico’s voor jeugdigen. |
2. Beleidsontwikkelingen en beleidsombuigingen met significante financiële relevantie
Als gevolg van diverse maatschappelijke ontwikkelingen en als gevolg van uitbreidingen van het operationeel apparaat van VGGM, waarbij de bedrijfsvoering niet is meegegroeid, is een forse ontwikkeling in de bedrijfsvoering van VGGM noodzakelijk om de paraatheid en dienstverlening te kunnen blijven garanderen. Voor alle onderdelen van VGGM geldt dat inflatie en krapte op de arbeidsmarkt impact heeft op de begroting. Deze ontwikkeling wordt zichtbaar in de loop van 2023.
Voor de artsen en verpleegkundigen heeft een noodzakelijke herziening van de functiewaardering plaatsgevonden.
De Covid-19 crisis en de inzet voor vluchtelingen uit Oekraïne trekken in 2022 een zware wissel op de organisatie door de extra inzet die wordt gevraagd met betrekking tot controle op besmetting. Dit en de samenloop met de krapte op de arbeidsmarkt maken dat de basistaken van de GGD onder druk zijn komen te staan. Dit leidt tot tijdelijke afschaling van op risico afgewogen taken, hetgeen bestuurlijk is gedeeld. Het rijksvaccinatieprogramma vindt gewoon doorgang.
Naar aanleiding van de ervaringen met crises in de afgelopen jaren is geconcludeerd dat voor de crisisorganisatie versterking noodzakelijk is. Dit wordt gedaan met middelen die door het rijk beschikbaar worden gesteld. Naar verwachting heeft deze ontwikkeling dan ook geen financiële consequenties voor de gemeente.
3. Financiële gegevens
3.1 Financiële ontwikkelingen en ombuigingen
De Covid-19 crisis kan echter wel een nadere financiële impact hebben.
Er heeft in 2021 een FUWA onderzoek plaatsgevonden voor artsen en verpleegkundigen. Dat heeft vanaf 2022 tot aanpassingen in de gemeentelijke bijdrage geleid.
3.2 Financieel overzicht
Jaar | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | Resultaat | Bijdrage van Renkum | Bijdrage aan Renkum |
---|---|---|---|---|---|
2022 | 8.513 | 26.990 | 0 | 2.760 | 0 |
2023 | 6.255 | 27.234 | 0 | 2.843 | 0 |
2024 | 5.660 | 28.584 | 0 | 0 | |
2025 | 5.444 | 28.869 | 0 | 0 |
bron: vastgestelde begroting 2023 VGGM (bedragen * € 1.000) en voorlopige jaarrekening 2022.
exclusief de subsidie die aan de stichting Veilig Thuis wordt toegekend.
4. Beleidsmatige en financiële risico’s
4.1 Gekwantificeerde risico’s in relatie tot het weerstandsvermogen / risicobeperkende maatregelen
Een groot deel van de bijdrage aan VGGM wordt bepaald door de inwonersbijdrage. Afgesproken is dat de VGGM de inwonersbijdrage incidenteel mag verhogen als het weerstandsvermogen van de VGGM onvoldoende hoog is.
4.2 Risicobeheersing (toezicht, advisering en invloed)
De opsomming van beleidsmatige ontwikkelingen is onderverdeeld in twee onderdelen, te weten: wettelijke ontwikkelingen en branche ontwikkelingen. VGGM wil de verschillende kansen en risico’s voor gemeenten in beeld brengen om hen zo in staat te stellen hun verantwoordelijkheden te kunnen nemen. De beleidsmedewerkers van de betrokken gemeenten trekken in adviserende zin gezamenlijk op. De beleidsadviseur veiligheid en de directeur brandweer van de VGGM voeren periodiek overleg. Advies t.a.v. de begroting van de VGGM wordt voorbereid door z.g.n. ‘kopgroep’, de financiële experts van de grote gemeenten.
5. Beoordeling en advies over de samenwerking
De samenwerking in de veiligheidsregio is bij wet opgelegd (derhalve is uittreden geen overweging). De beleidsdoelen moeten op efficiënte (kosteneffectieve) wijze worden gehaald. De ambtelijke advisering is daarop ingesteld.